Muzeul Civilizației Dacice și Romane din Deva prezintă un alt exponat virtual, în cadrul rubricii: PIESE REPREZENTATIVE DIN COLECȚIILE MUZEULUI CIVILIZAȚIEI DACICE ȘI ROMANE din DEVA.

Divertisment

Exponatul de astăzi este un tablou aflat în patrimoniul Muzeului Civilizației Dacice și Romane din Deva și este prezentat de către dr. Diana Loredana Pantea , muzeograf, Secția de Istorie și Artă a instituției.

Tabloul „Femeie stând” realizat de Emma Tomasek „Pictura Femeie stând este executată de artista de origine maghiară, Emma Tomasek, născută în anul 1844 la Budapesta. A studiat la Școala de Desen cu maestrul Bertalan Székely(1835-1910), a pictat portrete de femei și copii şi a participat la expozițiile Galeriei de Artă și la Salonul Național din 1883.

S-a specializat în desen şi în pictură, iar de-a lungul anilor de creaţie a realizat portrete de gen, Emma Tomasek, artistă de formaţie academică, a fost o personalitate feminină marcantă a secolului al XIX-lea în lumea Artelor Plastice de la Budapesta. Lăsând în urmă o bogată colecţie de portrete de gen, s -a stins din viaţă în anul 1934. Lucrarea Femeie stând semnată Emma Tomasek, face parte din Colecţia de Artă Plastică a Muzeului Civilizaţiei Dacice şi Romane din Deva (nr. inv. 41408).

Este pictată în ulei pe pânză, are dimensiunile de 108,5 cm x 80 cm şi prezintă pe stratul pictural, în partea dreaptă din planul superior, semnătura lizibilă a artistei<<Tomasek E.>>

Tabloul de dimensiuni mari înfăţişează portretul unei femei surprinsă şezând pe un scaun, într-o postură destinsă. Pe fundalul de culoarea petrolului se conturează corpul unei femei mature, cu rochie albastră, cambrată pe talie și având un accesoriu de catifea neagră în partea din față. Ţinuta prezintă guler alb, manşete de voal şi dantelă cu fundiţe de mătase. În mâinile așezate în poală, într-o atitudine relaxată, personajul ține o carte închisă, sugerând momente de lectură care s-au încheiat sau stau să înceapă.

Părul grizonant este pieptănat cu cărare pe mijloc, peste care se observă o bentiţă cu mărgele, totul fiind strâns într-un coc. Coafura încadrează chipul îmbătrânit, expresiv, al femeii, din care se remarcă privirea migdalată, îndreptată spre privitor. Gama cromatică a picturii este restrânsă la tonuri reci de albastru, iar atitudinea elegantă a femeii stând pe scaunul tapiţat cu catifea roşie, invită la lectură. Tabloul prezintă griuri colorate în tonuri de ocru, umbră naturală şi umbră arsă, siena arsă, roşu cadmiu şi albastru, care învăluie suprafaţa picturală.

Tehnica de realizare este cea a suprapunerii straturilor picturale, prin culorile luminoase care se întrepătrund, prin pensulaţia puţin vibrată şi prin stăpânirea maiestuoasă a desenului redând realist trăsăturile personajului plasat central, pe un fundal plan şi static, ce rezonează cu o scenă de interior. Contururile sunt clare şi delimitează cu gingăşie silueta feminină şi trăsăturile faciale cu zâmbet delicat, privire visătoare, cât şi delicateţea carnaţiei şi a pielii” , relatează dr. Diana Loredana Pantea.​

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din orașul tău, urmărește-ne pe Facebook.

Lasă un răspuns